الجمعة، مارس ٠٤، ٢٠١١

عصام شرف .... وقراءة ما بين السطور



..


من افضل الخطوات العملية اللي عملها الجيش لغاية دلوقتي هو اختيار عصام شرف في هذا التوقيت بالذات ، بغض النظر ان الرجل سمعته نضيفة فعلا ، إلا ان اسمه - كما يقال - رشح صراحة من ائتلاف شباب الثورة في احد اجتماعتهم مع المجلس الاعلى ..

الراجل حتى الآن لا غبار عليه ، وحتى اللي معرفهوش قبل كدة راح ببساطة للحاج جوجل وكتب اسمه فوجد مقال للدستور من اكتر من سنة ، يمدح فيه ويذكر انه قال للظلم "لأ" في عز جبروته ... وكذلك الحال لو ذهبنا للحاج يوتيوب هنجد لقائه مع منى الشاذلي في العاشرة مساءا وتقرير رائع عن الرجل الذي لا يحب الظهور اعلاميا ، إلا ان الوكالات الاعلامية رصدته متلبسا في ميدان التحرير .. وامام مجلسي الشعب والشورى وهو يهتف باطل في عز ايام الثورة وقبل سقوط المخلوع مبارك !

إذا فهو - فعلا - رئيس وزراء أفرزته الثورة ... وده من رأيي أقيّم انجاز حققته الثورة حتى الآن ... واكتر حاجة ممكن تثبت لكل من تسول له نفسه ان يفكر انها ليست ثورة ... انها بالفعل ثورة ... تشيل من تشاء - كما جعلت مبارك يتنحى وشفيق يستقيل أو يقال - وتضع من تشاء ... كما وضعت شرف على رأس الوزارة !

ورئيس الوزراء في مرحلة زي ده مهم جدا انه يكون بيتمتع بحاجتين في غاية الأهمية " المصداقية ، الرؤية " .. وهذا لم يتواجد للاسف في شفيق لذلك معظم الطبقة المثقفة رفضته .. بغض النظر انه كان معين من قبل صديق مبارك وانه يحسب على النظام السابق .. إلا ان كل لقاءاته التليفزيونية " وتليفوناته " كانت غير موفقة - سياسيا - على الأطلاق ! إلا ان طبيعته الهادئة نوعا معاه وهندمته في ملابسه - وبلوفره - والاحساس التي يؤخذ عنه تلقائئا انه " إبن ناس" جعله يستقطب كثير من الناس عاطفيا ... بس للاسف احنا مش هنناسبه ... هو شكله مؤدب ومحترم وهادي وابن ناس ... بس مصر لن تدار بالعاطفة وحدها إذا لما يتبعها مصداقية ورؤية واضحة !


..


عصام شرف كان ذكيا من أول قرار اخذه وهو الذهاب إلى ميدان التحرير .. رغم انه كلف بالوزارة امبارح بس ، ودعوة الشباب بدأت برضه امبارح للسيد رئيس الوزراء لكي يذهب إلى ميدان التحرير ... وهو فعلا استجاب للدعوة فورا مما يدل انه لا يعيش في برج عاجي وعلى اتصال سريع مع الشباب


..

امبارح احد اصدقائي بيقولي هو ازاي يروح كدة في مكان عام " ده ممكن يتنش " ... سكت وهلة كدة وقولتله مش هيحصل .. مش بس عشان انا متأكد ان الناس اللي في التحرير هيحموه .. بس حتى اعداء الثورة وبقايا النظام عمرهم ما هيفيدهم قتله ... لو مشي عصام الشعب هيفرز مليون واحد غيره ... بالعكس اكبر مكسب للثورة دي انها اثبتت ان العنف ليس حل للمظاهرات السلمية " كانت قدرت الشرطة على اجهاض الثورة .. او موقعة الجمل .. او حتى اعتداء الجيش الجمعة الماضية " !

..

عصام شرف تربع على القمة لما كسر حاجز الخوف بين الشعب وكبار مسئولين الدولة لما نزل الشارع وسط آلاف الناس وقالهم ان الشرعية منكم وبيكم ...

..

عصام شرف رجّع تاني لمصر منظر اختفى من أيام عبد الناصر .. وهو المسئول مهما كان موقعه لابد وان ينزل ويخاطب الشعب

..

عصام شرف بهيئته البسيطة .. بالكاريزما " البديهية " اللي لا هي كاريزما زيادة عن اللزوم اللي ممكن أن تستغل خطا في يوم ما .. او الكاريزما المنعدمة اللي تخلي رجل الشارع البسيط ينفر منه او يحس انه مش منه او مش شكله ... بهذه الهيئة عصام شرف جعل الكثيرون " وانا منهم " اتفائل أكتر بالمرحلة القادمة

..

عصام شرف بكلماته أثبت للعالم ان الشرعية فعلا للثوار .. واضاف نجاح فوق نجاح على هذه الثورة

عصام شرف قال لو مش قادر اكون مسئول عن المكان اللي انا فيه مش هبقى هنا .. وهبقى هنا في وسطكم ... مشيرا انه هيبقى وسط المتظاهرين .. زي ما كان موجود فعلا من كام يوم ومحدش خد باله منه .. وهو نفسه مكنش بيسعى ولا يتخيل انه هيبقى رئيس وزراء الثورة

..

عصام شرف اللي شوفناه متعب ومجهد من الشمس وتدافع المتظاهرين عليه ولم نحس منه أي تأفف او صلف .. غير ان تعبه كان واضح عليه .. وصبر على الناس " الغلابة" وهما بيشيلوه

..

عصام شرف كان ذكي لما مقالش قسم الوزارة امام الشعب رغم طلب الناس له حتى لا يسن هو بدعة جديدة على رئاسة الوزراؤ واحترم الشرعية ... وفي نفس الوقت وبذكاء سياسي اكد على ان الشرعية للثورة .. الشرعية للشعب .. الشرعية لنا جميعا !

..

عصام شرف كان على يمينه دكتور البلتاجي عضو مجلس الشعب السابق ، وعلى شماله زكريا عبد العزيز رئيس نادي القضاة السابق .. والاتنين مشهود لهم بالنزاهة " وكان فيه واحد بيشد من سيادة رئيس الوزرا الميكرفون ويهتف .. الراجل ده معرفهوش الصراحة "

..

عصام شرف قبل المنصب ده في الوقت ده بالذات بروح قتالية وعارف انه هيتعرض لنقد كتير .. وعارف ان ناس كتير " متعشمة " فيه عشم كبير أوي ... وهو عارف ان المهمة دي محتاجة "صبر وارادة وعزم" زي ما قال في خطابه ... وكان رائع لما قال انه جه ميدان التحرير لكي يستمد الارادة والعزم من ميدان التحرير !

..

عصام شرف أول رئيس وزرا يقول في مكان عام " انا بحلم بمصر " .... ! وكمل وقال " انا بحلم بمصر حرة .. والرأي فيها خارج الزنازين "

..

عصام شرف اللي واضح انه هيحط كرامة مصر فوق الجميع .... الهتاف الوحيد اللي قاله " ارفع راسك فوق انت مصري " !

..

طبعا الحكم على أحد لا يأتي من خطاب او حتى بعض اللقاءات التليفزيونية والمقالات ... لكن بعض الشواهد تؤكد ان اختيار السيد رئيس الوزراء عصام شرف موفق إلى حد كبير ؟.. والأيام كفيلة انها تثبت


ربنا يوفقه للخير ولصالح مصر يا رب


و أخيرا انا متفائل خير بالراجل ده ...


انا متفائل يا مصر



Posted by Mahmoud Hafez :: الجمعة, مارس ٠٤, ٢٠١١ :: 0 Comments:

Post a Comment


Free Web Site Counters
Get a Free Web Site Counters